Halaman

Lubang-ubang Besar di Planet Bumi

Entri kali ni pasal Lubang lubang besar yang terdapat di seluruh dunia. Ada yang buatan manusia ada jugak terjadi secara semulajadi.

Turkmenistan Door to Hell 


Kawah Darvaza  atau "Pintu ke Neraka " adalah berukuran 60 meter lebar dan 20 meter dalam lubang di tengah-tengah padang pasir panas, Karakum dan luas di Turkmenistan, lubang ini bukanlah  asal semulajadi. Kawah besar adalah hasil daripada eksplorasi Soviet yang berakhir dengan kemalangan yang berlaku pada tahun 1971.  Ceritanya selepas runtuhan lombong ni geology soviet mencadangkan dihidupkan api untuk membakar sisa gas asli yang tinggal dalam lombong ni, rupa2nya gas tu tak habis2 sampai sekarang.
Apa benda mamat dua ekor ni buat.




GLORY HOLE AT MONTICELLO DAM, CALIFORNIA
Glory Hole di Empangan Monticello adalah lubang buatan manusia yang direka untuk membantu drain air takungan. Saiz lubang yang sebegitu besar membolehkan ia mengalirkan 14.440 kaki padu air setiap saat. Air yang yang disaliri melalui lubang disalur ke bahagian bawah empangan. Ada khabar angin yang mendakwa bahawa seorang wanita melompat turun kerana menyangka dia akan keluar di hujung satu lagi lubang dengan selamat tetapi malangnya dia tidak pernah keluar untuk menceritakan kebenaran cerita itu. Dah nama khabar angin, lantak lah ko minah


The Great Blue Hole di Belize



The Great Blue Hole di Belize ini terletak  di tengah-tengah Terumbu Lighthouse.Lubang itu sendiri adalah sinkhole batu kapur. Ia berukuran 300 kaki melintang danlebih 400 kaki dalam.  Lubang Biru Besar adalah tarikan pelancong yang sangat popular bagi para penyelam yang ingin menerokai stalaktit dan struktur batu kapur yang mula terbentuk di sekitar bahagian dalam lubangpada kira-kira 110 kaki dalam. 


Guetamala Sinkhole

Pada bulan Februari 2007, sinkhole di Guatamela ini runtuh dan terbentuk lalu membunuh dua kanak-kanak bersama rumah mereka, dan berpuluh-puluh lagi rumah yang lain, telah ditelan ke dalam kubur. Paip pembentung pecah dikatakan menjadi punca runtuhan itu. Logik ke?

Apa pun Bumi ini mampu menghasilkan banyak anomali yang indah dan semulajadi. 

 Kimberly Big Hole- Afrika Selatan


Kimberly
 Big Hole, yang terletak di Afrika Selatan, adalah lombong berlian dengan kedalaman sehingga lebih1097 meter. Lombong itu telah ditutup pada tahun 1914 tetapi kemudiannya telah dibuka semula sebagai tarikan pelancong. Tapak itu kini tarikan utama pelancong yang juga menempatkan bar, hotel kecil, kedai-kedai, dan kedai-kedai makan - semua di lokasi asal yang sama ketika lombong itu masih aktif. Pekerja akan memakai pakaian tempoh dan pelawat akan berpeluang untuk mengambil bahagian dalam simulasi yang lengkap dengan letupan dinamit. Semuanya direka bentuk untuk memberi peluang pelawat merasa seperti tinggal di bandar lombong.

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...