Halaman

Tertewas Di Puncak Everest



Terdapat lebih 200 mayat pendaki yang masih tidak dituntut atau dibiarkan bersemadi di gunung everest. Ada yang berada di situ sejak hampir 90 tahun yang lalu dalam keadaan tidak berubah sepertimana ia terbaring kali terakhir sewaktu hidup. Mayat-mayat ini dapat dilihat kerana ia terletak berhampiran dengan trek yang dilalui oleh semua pendaki untuk menuju ke puncak.

Malahan ada sesetengah yang diberi gelaran sebagai contoh 'The green Boots". Pendaki boot hijau ini telah bersemadi di sini sejak dari tahun 96. Sedihnya bila mendengar cerita pendaki yang menyaksikan dia terbaring sewaktu hidup, wanita ini merayu " please dont leave me " Dua pendaki lain telah menemuinya pada ketika itu tetapi tidak dapat berbuat apa apa kerana faktor cuaca dan keupayaan kedua dua pendaki itu sendiri yang juga tidak berdaya untuk membantu, hanya dapat menyelamatkan diri sendiri.

 Kononnya setelah selamat mereka asyik memikirkan momen tu setiap hari dan selepas 8 tahun baru diorang dapat kembali untuk melakukan penghormatan yang lebih sempurna. Bendera amerika pun di letakkan di situ kerana wanita itu adalah orang amerika.








Yang ni telah berada di sini sejak tahun 1924 dan dikatakan seperti baru kemarin diletakkan. Keadaan Everest yang sentiasa sejuk dan beku mengawet mayat2 ini dari terus membusuk dan hancur.

0 comments:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...